Företagsidé…Vad tror ni?

Hej Bloggen.

Det är såhär att jag alltid drömt att vara egenföretagare. Nedan kommer ni få läsa min affärsplan för min nya produkt som jag funderar på att lansera. Nämligen en eldriven diskborste.

Affärsplan

Vi tänker att alla hushåll i sverige behöver en diskborste som byts ut med jämna mellanrum. Det ger en ganska bred marknad.

Våran produkt är speciell på det sättet att livslängden är längre än en vanlig diskborste. Man kan enkelt byta ut diskborstens huvud. På långsikt så tjänar personer på att köpa våran diskborste då den blir billigare i längden.

Antal hushåll i sverige år 2011 : 4 656 450

Att diskborsten har en längre livslängd och på långsikt så kommer detta att gynna alla hushåll ekonomiskt sätt. I och med priset på diskborsten innebär det att målgruppen blir väldigt bred.

Källa:scb

Styrka och svagheter

Styrkor: Länge livslängd, utbytbart huvud, ihåligt skaft med plats för vätska. Ett multiverktyg och kan användas för flera sysslor. Den är väldigt simpel och kräver ingen fysisk ansträngning att använda. Har en unik och stilren design som attraherar köparen. Produkten är även miljövänlig och miljömärkt eftersom att det stabila materialet rostfritt stål inte bidrar till något utsläpp till luft, vatten eller mark och är återvinningsbar. Rostfritt stål är även ett material som har en väldigt lång livslängd och är väldigt stryktålig. Vi tror att folk är trötta på att köpa och slänga produkter hela tiden och därför är öppna för att betala mer pengar för en produkt som inte bidrar till något miljöutsläpp.

”Diskborsteindustrin” har sett likadan ut de senaste 20 åren vilket gör det väldigt radikalt med en ny, smart och miljövänlig diskborste. Vi tror att detta kommer locka flertal konsumenter

Svagheter: Den är dyrare än en vanlig diskborste och det tar ett tag innan det lönar sig.

Hur gör nuvarande konkurenter

De flesta bolag säljer ”vanliga” diskborstar och har ofta den sidoprodukt (ikea, ica med mera). En helt vanlig diskborste som har en kort livslängd. Sedan finns det även flera bolag som säljer ”märkesborstar” med en snygg design med bra strån så som hästhår. Dessa borstar brukar ofta vara väldigt dyra vilket avleder många konsumenter från att köpa den.

Hot och möjligheter från omvärlden

Hot kan vara att konkurrenter tar efter produkten och gör sin egen version av borsten, andra bolag kan göra en bättre borste som konkurerar ut våran produkt.

Möjligheter: Kunna erbjuda en unik produkt som inget annan i nuläget kan erbjuda, miljömärkt produkt kan locka flera köpare.

Konkurrenter:

Produktens konkurenter är främst den vanliga diskborsten som säljs vid varje livsmedelsaffär mm. Den vanliga diskborsten som proceras av företag så som Ikea och olika livsmedels kedjor som Ica, konsum, Willys. Dessa företag äger ungefär 95% av dagens marknad. Resterande 5% ägs utav mer slutna företag som säljer handgjorda designborstar.

Produktens mål:

Vårat mål är att byta ut ungefär 0.1% av hushållens diskborstar i Sverige. Detta innebär att vi måste sälja 4657 diskborstar.

Strategi

Försöka lägga fram alla fördelar och visa hur effektiv diskborsten verkligen är. Detta kan uppnås genom demonstrationer i diverse återförsäljarbutiker/reklamfilmer/annonser

Försöka få ut produkten i hyllorna i de exklusiva affärskedjorna som säljer diskborstar i nuläget så att konsumenten får en känsla utav att den här diskborsten ”is the real deal”. Det vill säga att vi inte kommer att sälja diskborsten i affärer som Ica, Konsum mm. Diskborsten är ju inte enbart en diskborste utan även ett multivertyg och passar perfekt i vilken elektronikkedja som helst.

Produkten är optimal för den händige personer och är perfekt för kampinglivet, hemmabruk med mera. Det är väldigt viktigt att vi framlägger detta och därför är det inte lämpligt att gå till de vanliga ”billiga” affärskedjorna.

Alternativa återförsäljare: Cervera, Elgiganten, siba, XL, naturkompaniet.

Sedan kommer vi även sälja produkten på en egengjort hemsida.

Tidsplan

Vi tror att det är viktigt att ta marknaden med storm, dvs att marknadsföra väldigt mycket.

Under de två första månaderna ska vi försöka att åstakomma följande:

· Reklamannonser och eventuella reportage i mattidningar som Matmagasinet, Mat och Vänner, Allt om mat, och diverse campingtidningar.

· Demonstrationer i återförsäljarbutiker

· Om möjligt, Demonstration i tv program som Gomorron Sverige, nyhetsmorgon

Ideén har redan fått sin första sponsor. Tro det eller ej, men det är en golvslipare i Stockholm som har gillat idén.

Vad tror ni? Är detta något jag borde satsa på?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *